Tuinieren maakt gelukkig. Jaaa, natuurlijk. Wisten wij allang. Maar Psychologie Magazine heeft nu ook wetenschappelijk bewijs hiervoor.

 

1. Het is een ‘relatievrije zone’

Groot voordeel van tuinieren, volgens psychiater Sue Stuart-Smith: je hebt niks met andere mensen te maken, dus je brein kan even uitrusten van al die complexe relaties waar je in je leven mee te maken hebt. Je focust je op de natuur. Ze haalt Freud aan, die ooit zei: “Bloemen maken je rustig, ze hebben emoties noch conflicten.”

 

2. Je brein houdt van contact met de natuur

Uit veel onderzoeken blijkt dat contact met de natuur gezond is. Van den Berg denkt dat dit komt doordat we er zelf onderdeel van zijn. “‘Daardoor houden we ervan. Als we een boom zien, herkennen we daarin onbewust de patronen die kenmerkend zijn voor de natuur. De vorm van een boom herhaalt zich bijvoorbeeld in de takken en in de zijtakken.” Dit soort patronen zouden een rustgevend effect hebben.

Bovendien werken onze hersenen volgens Van Den Berg op een andere manier in de natuur. “Het hersen­gebied waar onze gerichte aandacht zit, hoeft in de natuur even niks te doen en krijgt de gelegenheid om tot rust te ­komen.”

 

3. Minder stressmomenten

Uit een groot onderzoek in Wageningen bleek: hoe groener onze woonomgeving, hoe minder lichamelijke en psychische klachten we hebben. Bizar: een Zweeds onderzoek toonde zelfs aan dat proefpersonen zonder enig buitengroen 193 keer per jaar een pittig stressmoment ervaren, terwijl dit bij mensen met een grote eigen tuin maar 65 keer per jaar het geval was.

 

4. Goede bacterie

Er zit een bacterie in tuinaarde, de mycobacterium vaccae, die het serotonineniveau in onze hersenen doet toenemen. Dit zeggen onderzoekers van de Universiteit van Bristol. Volgens Psychologie Magazine gaan we ons door de bacterie positiever en ontspannener voelen en helderder denken. Je zou het al inhaleren als je de aarde een beetje omwoelt.

 

5. Een paar minuten maken al verschil

Dit klinkt ons allemaal als muziek in de oren. Extra fijn is dat we volgens Van den Berg niet eens uren in de tuin hoeven te staan (al doen we dat ook graag). “De stemmingsverbetering treedt al na enkele minuten op, de cortisoldaling (stressvermindering, red.) na twintig minuten.”

 

Lees hier het hele artikel van Psychologie Magazine op Blendle.

Meer lezen? Dit is waarom planten goed zijn voor je gezondheid.