We slapen ongeveer een derde van ons leven. Dus is het zaak dat je een goed matras uitkiest. Maar waar moet je allemaal op letten? We leggen het je graag uit. Let dus op dat je eerst je matras kiest en op basis daarvan je bedframe (en niet andersom).

Soorten matrassen

Er bestaan vele soorten matrassen. De meest gebruikte zijn: matras met binnenvering, pocketvering (aparte zones voor de specifieke lichaamsonderdelen), polyether (flexibel en veerkrachtig), latex matras (rekbaar en veerkrachtig), luchtgeveerde matras (flexibel en vormt zich goed naar het lichaam), koudschuim (veerkrachtig), traagschuim (neemt langzaam zijn oorspronkelijke vorm weer aan). Of matrassen die een combinatie zijn van bovenstaande materialen.

Lichamelijke kenmerken

Lengte

De meeste matrassen starten met een lengte van 200 cm. Voor iedereen die tot 1.80m lang is, is dat voldoende. Het beste is om 20 cm bij je lengte op te tellen voor een ideale matraslengte. Voor iedereen die langer is dan 1.80m zijn er nog lengtematen van 210 cm en 220 cm. Voor een juiste lichaamsondersteuning moeten lange mensen zeker een langer matras kopen.

Gewicht

Je bepaalt de hardheid aan de hand van je gewicht. Iemand die zwaarder is, zal teveel inzakken op een zacht matras. Maar zo zal een licht persoon juist een probleem hebben met een hard matras omdat deze bijna niet mee zal geven.

Postuur/bouw

Je bouw bepaalt welke breedte van het matras het meest comfortabel is. Standaard is een matras 90 cm breed, maar je hebt ze al vanaf 70 cm, tussenmaten zoals 100 / 120 cm en dan de 2-persoonsmatrassen tot ong. 200 cm. Iemand met een normaal postuur kan een 90 cm breed matras nemen. Ben je breed, dan kan je naar de 100 cm. Maar vind je het leuk om een zee van ruimte te hebben, kan je uiteraard ook voor een breed matras gaan. Let wel op dat het gaat passen in de slaapkamer. Slaap je samen met een partner en wil je één matras en dus geen spleet in het midden, let er dan op dat het materiaal beweging isoleert zodat je ’s nachts geen last van de ander hebt.

Gezondheid

Een matras kan helpen om bepaalde lichamelijke klachten te verlichten of te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan nek-, schouder en/of rugproblemen, decubitus (doorliggen), fibromyalgie (pijn in bindweefsel en spieren) en artrose. Let op de drukverlagende eigenschappen, de hardheid en hoe u zelf op het matras ligt. Pas wanneer het lichaam de juiste ondersteuning krijgt, kan het volledig ontspannen tijdens de slaap. Het is belangrijk dat de ruggengraat ook ’s nachts recht is. Is je matras te hard of te zacht dan kan dit juist rugklachten in de hand werken.

Aanpasbaarheid

Omdat je gewicht, slaaphouding en lichamelijke klachten kunnen veranderen, is het handig om te kijken naar matrassen die aanpasbaar zijn. Sommige kan je omdraaien waardoor je een andere hardheid krijgt. Bij weer andere matrassen kan je de inhoud aanpassen, door lagen weg te halen of te wisselen.

Hygiëne en allergieën

Indien je allergisch bent voor huismijt of een bepaald materiaal, let dan op de certificaten. Daaraan kan je zien op een matras vrij is van schadelijke stoffen en/of anti-allergeen is.
De wasbaarheid van de hoes (ook wel tijk genoemd) is belangrijk voor de hygiëne. Deze zou dus afritsbaar en wasbaar (liefst op 60 graden) moeten zijn. En doe dat ook want je verliest veel lichaamsvocht tijdens je slaap.

Ventilerend vermogen en warmtegevoeligheid

Tijdens je slaap verlies je veel vocht (zie ook hierboven bij hygiëne). Een deel verdampt, maar de rest gaat in je matras zitten. Daarom is het van belang dat de boel goed ventileert. Kies daarom altijd voor materialen die luchtdoorlatend zijn zodat het matras niet plakkerig wordt.

Slaaphouding

Iedereen heeft een eigen favoriete slaaphouding. De meeste mensen slapen op hun zij. Daarnaast zijn er nog de rugslapers en buikslapers. Uiteraard slaap je niet de hele nacht in die houding, maar voor een groot deel wel.
Slapen op de rug is het beste omdat je je gewicht dan verdeelt over je gehele rug. De drukpunten liggen op schouders, billen en heupen, dus je matras moet dat ondersteunen. De ruggengraat moet in een rechte lijn liggen.
Bij de zijslaper liggen de drukpunten op de schouders, heupen en onderbenen/knieën. Een zachter matras is vaak comfortabeler voor een zijslaper.
De buikslaper ondervindt vaak druk op de lendenwervels. Op de buik slapen is overigens de slechtste slaaphouding. Kies vooral een hard matras als dit je slaaphouding is.

Beste matras slaaphouding

Proefliggen of proefslapen

Je weet pas echt of een matras bij je past, als je er minstens een paar weken op hebt geslapen, dan kan je lichaam volledig ontspannen en voel je of je lichaam de juiste ondersteuning krijgt. Helaas is dat (proefslapen) niet altijd mogelijk. Proefliggen wel en kan in de winkel. Als je dat gaat doen, let dan op de volgende zaken:

  • Zorg dat je goed bent uitgerust. Als je moe bent, ligt alles lekker :-)
  • Draag soepele kleding
  • Liggen op de rug: worden schouders, billen en heupen goed ondersteund?
  • Liggen op de zij: zakken je schouders, heupen en knieën comfortabel weg?
  • Bewegen op het matras: kan je makkelijk draaien?

Wij adviseren echter om echt proef te slapen. Dit kan in sommige gevallen zelfs tot 365 dagen. Veel online verkopers, bieden vaak 100 (of meer) dagen proefslapen aan. Mocht het matras dan niet bevallen, kan je deze omruilen voor een ander type of terugsturen en je geld terugkrijgen.

Garantie

Eigenlijk heel simpel: kies voor een matras waarbij je minimaal 5 (liever 10) jaar volledige (dus 100%) garantie hebt. Er zijn namelijk garanties waarbij je maar een deel garantie krijgt naarmate de jaren vorderen.

Prijsstelling

Er zijn hele goedkope matrassen, maar die zijn vaak niet al te best. Je hoeft daarentegen ook niet voor het duurste matras te gaan. Testresultaten van de Consumentenbond hebben aangetoond dat de bekende (en veelal duurdere) merken niet beter presteren dan goedkopere alternatieven. Kijk vooral naar de andere punten die we hierboven noemen en laat je daardoor leiden. En bedenk dat een matras lang meegaat, dus beter net iets meer besteden voor een goed matras, is aan te raden.

Online “één matras” aanbieders

Sinds een paar jaar is er een nieuw fenomeen in de online matrassenverkoop. Er zijn sites die maar één type matras verkopen (wel in verschillende maten). Vaak is dat gebaseerd op wat het beste past bij de meeste mensen.
Aangezien deze bedrijven geen winkels en personeel in dienst hebben en direct uit de fabriek leveren, kunnen ze heel hoge kwaliteit matrassen leveren voor veel minder geld dan je in de winkel betaald. Het wordt in een handzame doos bij je thuis afgeleverd (scheelt weer een hoop gezeul), in sommige gevallen zelfs op dezelfde dag als de bestelling.
Ze kunnen tevens goedkoper matrassen van dezelfde kwaliteit leveren als die uit de bekende winkels.
Een voorbeeld van een dergelijker aanbieder is het Nederlande matrassenmerk Matt Sleeps. Zij bieden 120 dagen proefslapen (niet goed, geld terug), 10 jaar garantie, zelfde dag bezorging en je kan hun matras zelf aanpassen in 6 verschillende comfort opties.
Om die redenen (en de redenen die ik net noemde over online verkoop in het algemeen) zou ik daar zeker gaan kijken als je op zoekt bent naar een nieuw matras.